Mår du som en utsjasad tomtenisse?

Ibland blir symptomen extra tydliga de dagar som du försöker varva ner.
Vi på CU Partners möter dagligen personer som kört för fort i sina liv. Långt ifrån alla har mått dåligt på vägen. Många får en kick av att ha mycket att göra och ser inte riktigt när det börjar kantra och de börjar förlora kontrollen.
Många springer skrattande in i väggen!
Olika människor har olika tålighet för att leva under höjd belastning. Stress måste inte handla om att ha mycket att göra på jobbet. Ovisshet är exempelvis väldigt stressande, ensamhet kan tynga, närståendes sjukdomar kan vara en stor belastning.
Att ha stora krav på sig själv kan också bidra till att man lägger på en för hög belastning - oavsett om det handlar om träning, umgänge eller om att man ville åstadkomma det perfekta julfirandet. Man går utöver sig själv och sin ork.
Rädslan för vad andra ska tycka driver många. Man tänker "alla andra verkar orka" och så är jag helt slut innan festen börjar för att jag tänts att hemlagad pasta verkade så mysigt. Är det värt att bli trött av det?
Utnämn dig själv till kapten över ditt eget liv istället.
Att försöka göra alla nöjda är en omöjlig uppgift. Det är tryggare och lättare att göra sig själv stolt.
Det finns ofta tydliga symptom på att livet håller på att kantra. Kroppen säger oftast till. Spänning, smärta och värk, framför allt i nacke och rygg är väldigt vanligt. Kardinalsymptomet är trötthet. Inte att man inte vill göra saker, utan att man inte fysiskt eller mentalt orkar med det man vill göra och behöver vila mycket också efter ganska små ansträngningar. Det är många som pratar om hur slut de är "i huvudet".
Men också själen brukar säga ifrån. Mycket känslosamhet - att man blir lätt ledsen eller irriterad på ett sätt man inte brukar vara är ett säkert tecken.
Om du börjar känna dig stressad och hängig, då är det skönare att ta en dubbel espresso eller en cola. Är du uppvarvad är det ofta obehagligt att vila, då plockar man hellre fram mobilen och sysselsätter sig den där kvarten på bussen än sänker tempot. På kuppen går man miste om den lilla pausen i vardagen.
Så se till att du inte går i fällan - ta itu med problemet och få till en förändring i tid.
Vår kurs i Stresshantering kommer att lära dig att tackla vardagens utmaningar, utan stress, med mer struktur, bättre prioriteringar och därmed också uppnå mer välmående.
Du får bl.a. lära dig att:
- Identifiera negativa signaler och se till att bryta beteenden som är skadliga för dig.
_ Vad som händer i din hjärna när du äter, motionerar och sover rätt, och hur du gör det!
- Lära dig metoder och avslappningsövningar genom praktiska övningar.
- Du som arbetsgivare får lära dig förstå Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter och hur dessa kan tillämpas för en vardag med mindre stress och mer arbetsglädje.